Yoga & Sport: Yoga voor hardlopers

Als er íets een fijne combinatie is, dan is het wel yoga en hardlopen. Oké. Als yogadocent en vrijheid blijheid vegan runner ben ik natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld. Maar veel mensen zijn het met me eens.

Je kunt geen hardlooptijdschrift openslaan of je vindt wel een artikel over hardlopen en yoga. Of een reeks rek, strek en krachtoefeningen die zo uit een gemiddelde yogaserie lijken te zijn gehaald. En lees je een yogablad? Dan blijkt dat heel veel yogabeoefenaars regelmatig de deur uit gaan om lekker een rondje rennen.

Maar waarom?

Wat maakt yoga en hardlopen zo’n gouden combinatie? En waarom zou je als hardloper aan yoga willen doen?

Nou, hierom:

  1. Souplesse
    Yoga zorgt voor meer flexibiliteit, het vergroot je balans en het maakt je minder blessuregevoelig. De oefeningen houden je spieren en gewrichten soepel en stimuleren de beweeglijkheid in je heupen, bekken, benen, borst en schouders. Door yoga te doen ga je de eenzijdigheid van de hardloopbeweging tegen, zodat je niet langer het gevoel hoeft te hebben dat dat lijf een te strak pak is waar je nog maar weinig beweging in kunt krijgen, met alle klachten en blessures van dien. En blessures? Die wil je niet. Cue yoga!

  2. Kracht
    Regelmatig yoga doen geeft je daarnaast meer kracht en stabiliteit. Het leidt niet alleen tot een sterke core, dus meer kracht en stabiliteit in je buik en rug, maar het versterkt ook je benen en je voeten. Ook dat maakt je minder blessuregevoelig. En het helpt je om je prestaties te verbeteren. Op het gebied van hardlopen dan. Want yoga zelf is niet competitief en gaat ook nooit om prestatie. (En dat kán in het begin even wennen zijn. 😉 )

  3. Lichaamsbewustzijn
    Yoga stimuleert je proprioceptie. Dat wil zeggen dat het je helpt om de positie van je lichaam en lichaamsdelen beter waar te nemen. Je leert dus beter voelen waar je lijf is in de ruimte en hoe het zich in die ruimte beweegt. En dat helpt je om je prestaties te verbeteren. Ook kun je met een groter lichaamsbewustzijn beter luisteren naar je lijf. En: “als je luistert naar het fluisteren van je lichaam, dan hoeft het niet te schreeuwen”. Zo zijn we weer terug bij blessurepreventie. Yay!

  4. Adembeheersing
    Ademhalingsoefeningen zijn een essentieel onderdeel van de yogabeoefening. In een gemiddelde yogales komen er eigenlijk altijd ook oefeningen voorbij waarmee je je ademhaling, en daarmee je energie, je hartslag en de mate van ontspanning, leert controleren en sturen. Een rustige ademhaling zorgt voor een lagere hartslag en voor meer vitaliteit, ook tijdens het lopen en zonder dat je aan snelheid inboet. Je komt makkelijker in je loopritme en herstelt ook sneller en beter. In deze blogpost van wielrenner, schrijver en Sportrusten-oprichter Koen de Jong lees je zeven super goede redenen om ademhalingsoefeningen toe te voegen aan je trainingsschema; oefeningen die rechtstreeks uit de yoga lijken te komen.

  5. Mentale focus en helderheid
    Een yogabeoefening is niet alleen fysiek. Het is zoveel meer dan wat rekken en strekken, afgewisseld met krachtoefeningen en ademhalingstechnieken. Yoga is ook, en bovenal, meditatie. En mediteren is een mentaal proces. Een complete yogabeoefening zorgt dus niet alleen voor meer souplesse, kracht en lichaamsbewustzijn, maar geeft je ook een enorme dosis mentale kracht, focus en helderheid. Het vermindert stress, helpt je om te ontspannen en geeft je inzicht in en controle over je gedachten, gevoelens en emoties. Door yoga leer je om makkelijker in het moment te blijven. En het leert je om beter om te gaan met vermoeidheid, gebrek aan motivatie en negative selftalk, zowel tijdens het lopen als in je dagelijks leven. Yoga haalt je uit je hoofd, ín je lichaam, smack in the middle of het hier en nu. De ontspanning en de mentale helderheid en focus die dat geeft komt je hardlopen zeker ten goede. Want yoga en hardlopen is écht een gouden combinatie.

Wil je meer weten over yoga voor hardlopers? Lees hier wat het tijdschrift Runner’s World er over te zeggen heeft.

Doe je juist al aan yoga en wil je weten waarom die runners dat hardlopen toch zo fijn vinden? En ben je benieuwd of het misschien ook wat voor jou is? Lees dan zeker Morgen ga ik echt! eens, van Marijke ten Cate en Corien Oranje. Dit superleuke en toegankelijke hardloopboek is hier in Zwolle onder meer te krijgen bij Boekhandel Waanders en bij hardloopwinkel Run2Day.

Happy practising and… keep on running!

Liselotte


Als je benieuwd geworden bent naar yoga, kom dan zeker eens langs voor een proefles. Stuur me een mailtje op info@yoga038.nl dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op om wat af te spreken. :)