Yoga & Ayurveda: Yoga voor de lente (kapha)

De lente: het seizoen waarin je opeens de onbedwingbare neiging voelt om alle ramen van je huis open te gooien, de hele zolder op te ruimen of een hele middag in de zon te zitten om de winterse kou achter je te laten. Lekker!

Volgens Ayurveda – het zusje van yoga – is de lente het seizoen van kapha dosha. In deze periode wil je dus vooral kapha in balans brengen. Dat doe je door die grote schoonmaak te houden. Of door een detox te doen. En het kan ook met yoga. Natuurlijk. Maar hoe?

Welke asana’s kun je het beste doen in de lente? Welke pranayama’s kun je gebruiken om warm en licht te blijven? En waar moet je op letten als je gaat mediteren? Ik vertel het je allemaal.

Maar eerst…

Wat is kapha ook alweer?

Kapha dosha is een van de drie constitutietypen (dosha’s) uit de Ayurveda. Het bestaat uit de elementen aarde en water en is dus een beetje zoals modder: zwaar, zacht, koel, stabiel en plakkerig. Als kapha persoon ben je kalm, liefhebbend, attent en goed geaard. Je bent liefdevol, geduldig en tevreden en je hebt een ontzettend goed geheugen: jij hebt geen kalender of Facebookherinnering nodig om verjaardagen te onthouden.

Maar je kunt ook koppig zijn, een beetje traag en erg gehecht, niet alleen aan je spullen en aan andere mensen, maar ook aan je gedachten en emoties. En je bent als kapha persoon, of wanneer kapha uit balans is, wat minder actief. Daardoor heb je de neiging om vast te lopen en kun je je somber, onverschillig of gedeprimeerd voelen.

In beweging komen is dan ook super belangrijk voor kapha. Maar omdat de dosha traag en plakkerig is, heb je daar wel een stevige stimulans en een sterke motivatie voor nodig.

Asana’s voor kapha

Wat je wilt is in beweging komen en hitte creëren. Alles waar je het warm van krijgt en bij beweegt is goed om kapha in balans te brengen en te houden. Een goede kapha balancerende yogabeoefening is licht, snel, stimulerend en verwarmend. Je doet de oefeningen op een energieke, dynamische manier en werkt harder dan je in eerste instantie prettig vindt. Wil je kapha verlagen en balanceren, blijf dan actief, daag jezelf uit en ga voorbij wat je denkt dat je grens is.

Dynamische en intense houdingen die vata en pitta versterken zijn goed voor je. Denk hierbij aan intensieve zonnegroeten, achteroverbuigingen en omgekeerde houdingen. Vooral omgekeerde houdingen, zoals de hoofdstand (salamba sirsasana) en de handstand (adho mukha vrksasana), verlagen kapha. Maar ook staande houdingen en balanshoudingen zijn supergoed om te doen als kapha uit balans is.

Pranayama voor kapha

Ook in je ademhalingsoefeningen wil je beweging opzoeken en hitte creëren. Is kapha uit balans, oefen dan de meer verhittende en opwekkende pranayama’s zoals de vuurademhaling (kapalabhati) en de blaasbalg ademhaling (bhastrika). Deze oefeningen creëren niet alleen warmte en beweging, maar zijn bovendien ook nog eens heel erg goed voor je conditie.

Meditatie voor kapha

Mediteren helpt je om de loomheid en mentale stagnatie van teveel kapha tegen te gaan. En het stimuleert je om de gehechtheid aan mensen, spullen, gedachten en emoties, waartoe je extra de neiging hebt als kapha hoog is, los te laten. Omdat je stimulans en motivatie nodig hebt om überhaupt te mediteren, werkt een gedisciplineerde meditatiebeoefening of mediteren in groepsverband het beste voor kapha. Breng voor je gaat zitten wel écht eerst je lichaam en je energie in beweging met asana’s en een activerende pranayama. En voorkom dat je tijdens het mediteren in slaap valt. Kies voor een actieve meditatievorm, zoals mantrameditatie. Of wissel je zitmeditatie af met loopmeditatie. Voor de meditatie geldt vooral: houd je aandacht erbij. Blijf wakker, helder en alert.

Hartelijk lente en… happy practising! 🙂

Liselotte