Doen! Vier yoga oefeningen voor de herfst

Het is herfst! Ik zeg: challenge accepted. Want ik vind de overgang naar de herfst namelijk best een uitdaging altijd. Elk jaar heb ik moeite om de switch te maken. Pas sinds ik de herfst in Ayurvedisch perspectief kan plaatsen begrijp ik waarom.

Ayurveda, het ‘zusje van yoga’, stelt dat vata dosha toeneemt in de herfst. Vata bestaat uit de elementen lucht en ruimte, en die elementen domineren de herfst. Neem de wind: lucht die door de ruimte beweegt. Altijd net te hard natuurlijk. En te koud. En standaard de verkeerde kant op als je op de fiets zit.

Is vata dosha in balans dan ben je flexibel, spontaan en creatief. Maar raakt het uit balans dan ontstaat er onrust, verwarring en zelfs angst. Ook ben je prikkelgevoeliger en heb je het sneller koud. And I’m sorry to say this, maar in de herfst raakt vata dus standaard een beetje, of heel erg, uit balans.

Gelukkig zijn er oefeningen waarmee je in dit luchtige, beweeglijke seizoen je balans kunt bewaren. Doe daarbij het tegenovergestelde van wat vata behelst: zorg voor warmte, aarding, focus en stabiliteit om de koude, luchtige spaceyness van vata dosha te kalmeren.

TIPS:

  • De krijger
    Oefen de krijger – minimaal – één minuut aan elke kant. (Zie foto.) Deze krachtige oefening zorgt voor warmte en stabiliteit en kalmeert vata dosha
  • De boom
    Oefen de boom – minimaal – één minuut aan elke kant. Sta op één been met de voet van je andere been tegen je enkel, kuit of bovenbeen, of in je lies. Deze balansoefeningen vraagt om focus en concentratie en balanceert vata dosha

  • De wisselende neusademhaling
    Doe de wisselende neusademhaling: adem in door je linker neusgat en uit door je rechter neusgat. Adem dan in door rechts en uit door links, en zo door. Deze ademhalingstechniek, die anuloma viloma pranayama wordt genoemd, vraagt om concentratie, brengt de lucht van vata naar beneden en zorgt voor meer helderheid en rust

  • Mediteer
    Ga dagelijks even mediteren. Stil zitten, in stilte, is voor vata de grootste uitdaging én de meest effectieve oefening. Doe het bij voorkeur nadat je de krijger, de boom en de ademoefening hebt gedaan

In de herfst geef ik regelmatig een vata balancerende yogales. Daarin komen ook deze oefeningen langs. Doe je een mee? Een proefles volgen kan altijd.

Liefs,

Liselotte

PS: Wil je meer weten over yoga, Ayurveda en de herfst? Lees dan ook deze blogposts: Yoga voor de herfst, Yoga voor vata, pitta en kapha en Dit kun je doen voor een relaxte herfst.

Op dit blog deel ik mijn liefde voor yoga, meditatie en Ayurveda met je. Op de hoogte blijven? Meld je * HIER * aan voor de nieuwsbrief en krijg elke maand mijn laatste artikel direct in je inbox. Easy peasy lemon squeezy. :)