Zo breng jezelf heel makkelijk tot rust: anuloma viloma

Heb jij dat ook? Van die dagen dat het maar niet stil wordt in je hoofd? Je gedachten gaan van de hak op de tak. Van binnen is het één grote mentale chaos. Bovendien ben je meer online dan fijn zou zijn en kijk je vaker naar het nieuws dan je zou willen.

Het begon eigenlijk al toen je wakker werd. Je startte je dag met het lezen van je e-mails en van daar uit ging het alleen maar berg afwaarts. En nu voel je je onrustig. Gejaagd. Bezorgd. Of zelfs ronduit angstig. Now what?

Nou… Yoga natuurlijk. :)

Yoga is niet alleen een fysieke beoefening. Het is ook en vooral een mentale practice. De oefeningen die je doet – in de les of thuis op je matje – zijn allemaal bedoeld als voorbereiding op het mediteren. En om diep in meditatie te kunnen komen heb je niet alleen een sterk en flexibel lichaam nodig, maar ook een kalme, heldere en gefocuste geest. Alle asana’s (houdingen) en pranayama’s (ademtechnieken) die je in yoga doet zijn dus in essentie gericht op het zuiveren en versterken van je lijf en je mind. En dat betekent dat er op onrustige, chaotische, angstige dagen simpele yogaoefeningen zijn die je kunt doen om jezelf te aarden en te kalmeren. Fijn!

Anuloma viloma

Een goede oefening om te doen als je je gestrest voelt is anuloma viloma pranayama. Dit is een ademhalingsoefening waarbij je afwisselend door het linker- en het rechterneusgat ademt. Anuloma viloma heeft een superkalmerend en aardend effect. Het is een ademtechniek die vata dosha direct omlaag brengt. Anuloma viloma wordt veel beoefend in zowel de yoga als de Ayurveda. Het is waarschijnlijk de eerste pranayama waar je als yogabeoefenaar mee in aanraking bent gekomen. Of nu komt. :)

In de klassieke yogatraditie wordt anuloma viloma beoefend door met de vingers van je rechterhand je neusgaten afwisselend af te sluiten. Je wijsvinger en je middelvinger rusten op het punt tussen je wenkbrauwen. Je gebruikt je duim je om je rechterneusgat af te sluiten. Je ringvinger en je pink sluiten je linkerneusgat af.

In de Ayurveda wordt anuloma viloma “zonder handen” beoefend. De pranayama op manier doen vraagt om extra aandacht en focus, wat het kalmerende effect versterkt.

Oké. So far, so good.

En nu?

Anuloma Viloma pranayama doe je zo:

  • Kom zitten met een rechte rug. Dat kan op de grond zijn, of op een meditatiekussentje. Je kunt in kleermakerszit zitten, in de diamantzit of in lotushouding. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op een stoel of op je bank gaan zitten. Als je maar goed en ontspannen kunt zitten, met een rechte rug
  • Adem een keer in en uit door beide neusgaten. Adem dan in door alleen je linkerneusgat. Wil je je handen gebruiken? Dan rusten de wijsvinger en middelvinger van je rechterhand op het punt tussen je wenkbrauwen en sluit je met je duim je rechterneusgat af. Zo adem je in door alleen links. Oefen je zonder handen? Stel je dan zo levendig mogelijk voor dat je alle lucht door alleen je linkerneusgat inademt. Voel heel bewust de luchtstroom in dat neusgat. Houd je aandacht bij die ademstroom
  • Adem uit door alleen je rechter neusgat. Visualiseer de adem of sluit hiervoor, als je je handen gebruikt, met je ringvinger je linkerneusgat af en laat je rechterneusgat juist los, zodat je uit kunt ademen door rechts
  • Adem dan in door alleen rechts… en uit door alleen links… In door alleen links… en uit door alleen rechts…
  • En rustig zo verder
  • Je zult merken dat je ademhaling als vanzelf steeds iets kalmer en trager wordt. Je kunt de oefening wat meer verdiepen door zowel de in- als de uitademing te verlengen
  • Word je dan na een paar minuten bewust van de pauze die je voelt na elke inademing en na elke uitademing. Want na elke ademhaling is er een keerpunt: een moment van helderheid en stilte tot de volgende ademhaling zich aandient. Blijf na elke inademing even ín die pauze. Houd daarbij je aandacht in het punt tussen je wenkbrauwen. Blijf ook na elke uitademing even in de pauze, met je aandacht net onder je neusgat, net zolang tot de volgende ademhaling als vanzelf weer komt
  • Houd zo je aandacht bij je adem en in de pauzes tussen de ademhalingen. Blijf je adem observeren of herhaal de mantra So Ham. Herhaal So op je inademing en Ham op je uitademing. Deze mantra, die Ik Ben Dat betekent, helpt te je om te focussen en bij jezelf te blijven
  • Rond anuloma viloma af door na je volgende inademing door links uit te ademen door beide neusgaten tegelijk
  • Blijf nog even zitten in de stilte en helderheid of ga over in meditatie

Doe voor een kalme, heldere geest anuloma viloma elke dag vijf tot twintig minuten.

Happy practising!

Liselotte




[Foto: Fabian Møller | Unsplash]