Elke dag yoga doen? Zo pak je dat aan

Oké. Je wilt graag meer rust ervaren. Daarom heb je je voorgenomen om elke dag yogaoefeningen te doen of te mediteren. Je bent misschien zelfs al goed begonnen. De eerste paar dagen lukte het je om elke ochtend een half uur te oefenen. Superfijn. But then life happened… Want opeens kwam er wat tussen. Of was je het vergeten. Of had je gewoon even geen zin. En dat kan. Maar wat nu? Hoe zorg je ervoor dat je van oefenen toch een dagelijkse gewoonte maakt?

Met deze drie manieren maak je het jezelf makkelijk om elke dag je yogamat of meditatiekussen op te zoeken:

  1. Leg je spullen op een vaste plek, all set up and ready to go
    Kies een rustig plekje in je huis en leg daar standaard je matje en kussen neer. Zo zorg je ervoor dat je niet naar je spullen hoeft te zoeken of eerst nog een stapel kleren weg moet halen van de plek waar je het liefste zit. Als je niet eerst matje uit hoeft te rollen of je kussen neer moet leggen, kun je elke ochtend (of middag, of avond) meteen beginnen. Dat houdt de drempel lekker laag.

  2. Kies een vast moment
    Niet alleen een vaste plek, ook een vast moment of een vaste tijd maakt het makkelijker om je oefeningen te doen. Laat het bijvoorbeeld het eerste zijn wat je doet als je uit bed stapt. Of als je terug komt uit je werk. Of voor je gaat slapen. Door op een vaste tijd, en een vaste plek, je oefeningen te doen creëer je als het ware een Pavlovreactie. Al snel ga je die tijd en plek associëren met yoga en meditatie. En voor je het weet heb je een fijne gewoonte te pakken

  3. Gebruik een wekker, timer of app
    Laat je smartphone je van dienst zijn. Stel je wekker in zodat je de tijd niet steeds in de gaten hoeft te houden. Of gebruik een app met een timer die het ook doet als je telefoon op vliegtuigstand staat, zoals Insight Timer of Meditation Helper. Zo word je niet afgeleid door appjes, belletjes en push notificaties.

Motivatie

Stel je je oefentijd in, leg de lat dan niet te hoog. Het liefst wil je natuurlijk elke dag een half uur of een uur oefenen, maar de kans is groot dat die tijdsspanne, vooral in het begin, niet altijd haalbaar voelt. Creëer daarom eerst de goede gewoonte. Want vooral het elke dag opnieuw op je mat stappen of gaan zitten kan lastig zijn. Houd dus ook hier de drempel laag. Begin bijvoorbeeld met tien minuten of een kwartiertje per dag. Heb je een keertje tijd over? Dan kun je altijd langer doorgaan. En bevalt het goed? Bouw dan je oefentijd rustig uit. Door in het begin het oefenen overzichtelijk te houden, behaal je kleine successen. Dat houdt je gemotiveerd om door te gaan. En intrinsieke motivatie is alles.

Zijwieltjes

Een app als Insight Timer of Headspace kan je overigens ook helpen als je het lastig vindt om zelf te bedenken wat je gaat doen of in stilte te oefenen. Zie zo’n app als de zijwieltjes die je helpen om je beoefening vorm te geven. Uiteindelijk wil je tijdens het oefenen je aandacht volledig naar binnen kunnen keren, niet afgeleid door input van buitenaf. Maar er is, zeker in het begin, helemaal niets mis met het gebruiken van een fijne app. Yay! 

En dit is waarom je dagelijks yoga wilt doen:

Dagelijks oefenen geeft je niet alleen meer ontspanning, rust en flexibiliteit, het helpt je ook om een stabiele basis in jezelf te creëren van waaruit je steeds beter kunt zien wat er gebeurt, ín jezelf en om je heen. Je ervaart steeds duidelijker het verschil tussen je beweeglijke, reactieve, oordelende mind en je heldere, aandachtige en proactieve zelf. Je leert je gedachten, gevoelens en gewoontes te observeren zonder direct te hoeven reageren. En dat helpt je weer om te voelen en weten wat je wilt en nodig hebt, om positievere keuzes maken en makkelijker te relativeren.

Aandacht

Het interessante is dat je je na één yogaserie of meditatiesessie misschien helemaal wel niet zo rustig voelt. Misschien is er iets omhoog gekomen dat om je aandacht vraagt en waar je duidelijk wat mee moet. Misschien stap je van je mat af, zo in de hectiek van je dagelijks leven in, en vergeet je meteen weer aanwezig te zijn en diep te ademen. Of misschien heb je je dag gewoon niet en ben je na je beoefening nog hooguit vijf minuten relaxed voordat je je alweer onrustig of knorrig voelt. En dat is oké. We’re only human after all.

Vertrouwen

Maar vertrouw erop dat er op een diepere laag nog steeds heel erg veel gebeurt. En dat je door elke dag te oefenen ruimte creëert voor de rust, kracht en wijsheid in jezelf om aan de oppervlakte te komen. Dagelijkse yoga- en meditatie beoefening geeft je een stabiele basis; een verankering in de innerlijke kalmte in jezelf van waaruit je alles aankunt. Wie wil dat nou niet?

Succes!

Liselotte