Yoga038 Update | Hartelijk Herfst!

Wat een flesje sesamolie, de wind en je maar niet kunnen concentreren in meditatie met elkaar te maken hebben? Nou, stiekem veel meer dan je denkt. Echt waar! 🙃

Het is namelijk herfst: het seizoen waar ik zelf nogal een haat-liefde verhouding mee heb. Of moet ik zeggen had? Want als yogini leef ik tegenwoordig natuurlijk helemaal in het nu en ben ik ook nog eens volledig onthecht van alle tegenstellingen in de natuur. En alles. Je weet wel. Maar vroeger had ik dus vrij veel moeite met de overgang van de zomer naar de herfst.

Ah, wie houd ik voor de gek? Dat heb ik nog steeds. Misschien jij ook wel.

De herfst is het seizoen van vata dosha, van verandering en beweging, van de elementen lucht en ether. Het wordt kouder (althans, als het goed is…), het waait meer en harder, en alles verandert – niet alleen buiten maar ook van binnen. Ik ervaar in de herfst altijd veel meer onrust, ik heb meer moeite om me te concentreren en voel me ook sneller spacey, duizelig en nerveus. Ik verlies me makkelijker in de oneindigheid van internet, ga structureel iets te laat naar bed en vind het sowieso wat lastiger om me te houden aan de tijden van de klok. Oftewel: ik kom vaker nét te laat.

Misschien geldt voor jou wel hetzelfde. Heb jij het ook snel koud? Ben je wat vergeetachtiger? Heb je superveel moeite om je te focussen in meditatie? Dan is ook jouw vata dosha wat uit balans. Heel logisch in dit seizoen, zélfs als je van nature maar weinig vata hebt. Gelukkig kun je wat uit balans is ook weer in balans brengen. Vata dosha is koud, beweeglijk en droog en dus heb je dit seizoen juist wat meer warmte, rust, stilte en vettigheid nodig. Om de onstuimige herfst een beetje relaxed door te komen, kun je de volgende dingen doen:

1. Blijf warm. – Eet warme dingen, zoals pap, soep en curry, gevuld met groenten uit de grond. Wortels, bieten en (zoete) aardappels bijvoorbeeld zijn supergoed voor vata. Drink ook thee van verse gember, draag warme kleren en bouw een nestje. Denk aan lekker cocoonen op de bank: dekens, een warme trui, dikke sokken, een kruik en een kop thee. Alles om jezelf kalm en warm te houden.

2. Masseer je onderrug. – Doe wat sesamolie in een flesje (wel de neutrale versie en niet die bruine olie voor in salades. Dat geeft van die vlekken, weet ik uit ervaring. 😁 ) en warm het flesje op in heet water. Masseer je onderrug, je billen en je stuitje met de warme olie. Dit stimuleert de aardende kwaliteiten van kapha en als kapha hoger wordt, gaat vata vanzelf omlaag. De dosha’s werken namelijk volgends de wet van de communicerende vaten. Handig.

3. Beweeg traag en wees stil. – Vata heeft de kwaliteiten van lucht (beweging) en ether (geluid), dus als je continu actief bent, staat te wiebelen en te friemelen, en heel veel en snel praat dan verhoog je daarmee je vata. Dus wees eens stil. Beweeg rustig, blijf langer in één houding staan -of zitten- en zoek in je yogabeoefening de herhaling op. Doe de komende tijd de vata verlagende serie van afgelopen week eens een paar dagen (of weken) achter elkaar elke dag. Blijf één minuut of langer in een houding staan en sluit af met anuloma viloma prānayāma en natuurlijk meditatie. Is de hele vata verlagende serie nog een stapje te ver voor je? Oefen dan bijvoorbeeld alleen de krijger en de boom, één minuut aan elke kant, doe daarna tien minuten (of langer) anuloma viloma prānayāma en ga dan mediteren. De oefeningen en prānayāma helpen je om je focus in de meditatie te versterken.

Lees je dit en denk je: Huh? Wat? Welke vata verlagende serie? Afgelopen week deden we deze serie in de les en kon je na afloop een printje meenemen waarop de hele serie staat uitgetekend. Heb je nog geen printje? Kom dan na je les even naar me toe, dan krijg je er alsnog één.

Wil je meer weten over de dosha’s vata, pitta en kapha? Houd dan de agenda goed in de gaten. In april volgend jaar geef ik een introductieworkshop over de dosha’s. Hierover volgt later meer informatie. Daarna is er op 18 mei 2019 een uitgebreide Ayurveda Immersion waarin Irina Verwer je leert hoe je de dosha’s in jezelf en bij anderen kunt herkennen en hoe je met yogahoudingen, voeding en kruiden de dosha’s kunt beïnvloeden om optimaal gezond en in balans te blijven. Superleuk!

En natuurlijk zijn er ook vóór die tijd er nog allemaal leuke en inspirerende workshops om aan mee te doen. Op dat vlak hoeft vata zich niet te vervelen. 😉

Hartelijk herfst allemaal. Stay warm!

☮❤🕉 ~ Liselotte

PS: Wil je de rest van de nieuwsbrief over het najaar ook lezen? Dat kan. Klik dan hier: Yoga038 Update | Herfst 2018

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *