Yoga038 in het Tijdschrift voor Yoga

Zo leuk! Ik sta met een artikel en met mijn snoet in -en op- de nieuwe editie van Tijdschrift voor Yoga. 🌟 Voor het laatste nummer van dit jaar schreef een stuk over vrksāsana – de boomhouding.

Vrksāsana staat symbool voor geduld, voor stevig staan in een constante stroom van verandering, voor het kunnen groeien van binnenuit. Het is een houding waarmee je je focus en stabiliteit vergroot; het oefenen van de boomhouding vraagt om concentratie, beheersing en balans. 🌳💕

Stabiliteit, focus en balans zijn kwaliteiten die ik superbelangrijk vind in mijn leven (omdatikzezohardnodigheb 🙃 ) en dus was een artikel schrijven over vrksāsana vooral een hele leuke en logische keuze.

Nou was ik ooit journalist (tot ik leerde dat stress en strakke deadlines niet mijn forte zijn 😆) en een artikel schrijven was alweer even geleden. Maar wat was het leuk om weer te doen. En ook zó tof om het stuk, en de mooie foto’s van Iris van Velzen Fotografie, nu gepubliceerd te zien. Yay! 🤸

Mijn stuk staat in editie 4/18, een nummer dat helemaal gaat over Praktische Yoga met als thema Concentratie. Er staan artikelen in over meditatie en naar binnen gericht zijn, over stilte en Japa, over yoga nidra, yin yoga en de werking van het brein en je vindt er dus ook mijn artikel in over de boomhouding.

Wil je het nummer eens inzien? Dat kan. In de hal van DOAS ligt een inkijkexemplaar klaar. Maar niet meenemen hoor! Het is mijn eigen tijdschrift.😊 Wil je zelf een editie hebben of zelfs een abonnement afsluiten op TvY? Dan kan via hun website:
https://www.yoga.nl

Om je alvast een indruk te geven van het blad, maakte ik deze video:

 

Workshop Meditatie in het Dagelijks Leven // met Sharesma Soekhai

Meditatie is een essentieel onderdeel van de yoga. Het brengt ons terug bij de kern van wie we werkelijk zijn. Nu kun je zeggen: ‘dat is een kwestie van dagelijks doen’. Alleen lukt het niet van de ene op de andere dag om naar binnen te keren. Bij het sluiten van je ogen kun je geconfronteerd worden met een wirwar aan gedachten en emoties. Wat maakt het nou zo lastig om in stilte te zijn? Wat kun je doen om het mediteren in het dagelijks leven te ondersteunen en gemakkelijker te maken? En wat kan meditatie je eigenlijk brengen?

Tijdens de workshop Meditatie in het Dagelijks Leven leert yoga- en filosofiedocent Sharesma Soekhai je meer over yoga en meditatie. Ze vertelt je alles over het doel van meditatie en staat stil bij de invloed van motivatie, discipline, leefstijl en voeding op het mediteren. Ze besteedt aandacht aan de obstakels die je tegenkomt als je elke dag gaat zitten en ze geeft je praktische tips die je kunnen helpen bij jouw dagelijkse meditatie. En natuurlijk gaan we oefenen. Sharesma leidt je door een fijne yogaserie ter voorbereiding op de meditatiehouding, waarna we samen gaan mediteren.

OVER SHARESMA:

Sharesma Soekhai is yogadocent bij Atmasanyama in Veendam en is daarnaast als filosofiedocent verbonden aan de yogadocentenopleiding van Ron van der Post. Zij verzorgt lessen en workshops over de Bhagavad Gita en over de algemene yoga filosofie. Ook leidt ze verschillende yogaretraites. Meer over Sharesma lees je op haar website: atmasanyama.nl

WORKSHOP MEDITATIE IN HET DAGELIJKS LEVEN
Waar: Yoga038 – Mimosastraat 1V (DOAS), Zwolle
Wanneer: Zaterdag 2 februari 2019
Tijd: 10:00 – 13:00 uur
Kosten: €30,00
Meer informatie en opgave:  info@yoga038.nl

Yoga038 | Huisregels

Voor de yogalessen, workshops en cursussen van Yoga038 gelden de volgende huisregels:

  • Kom op tijd. De zaal is vanaf een kwartier voor aanvang van de yogales of cursus toegankelijk. In het geval van een workshop is de zaal een half uur voor aanvang toegankelijk
  • Geen schoenen in de zaal. Graag je schoenen uittrekken voordat je de zaal betreedt
  • Eet bij voorkeur niet -of slechts heel licht- gedurende twee uur voor de les. Beoefen geen yoga op een volle maag
  • Draag makkelijk zittende kleding
  • Zet je telefoon tijdens de yogales, workshop of cursus op stil of helemaal uit
  • Je bent zelf verantwoordelijk je spullen. Het wordt aangeraden om tassen, telefoons en andere waardevolle spullen mee de zaal in te nemen
  • Voor een optimale rust word je verzocht om tijdens en na de yogales, workshop of cursus zachtjes te praten in de hal en de zaal
  • Yoga038 stelt yogamatten, blokken en dekens ter beschikking voor gebruik tijdens de les. Deze spullen na gebruik graag netjes opruimen. Gebruikte matjes moeten na gebruik schoon worden gemaakt met Yogamat Cleaner.
  • Ben je met de auto parkeer je auto dan in de straten rondom De Oude Ambachtsschool (DOAS), op zo’n manier dat de atelierhouders, bewoners en omwonenden van DOAS er geen last van hebben. De parkeerplaats van DOAS is alleen toegankelijk voor atelierhouders en bewoners
  • Ben je met de fiets parkeer je fiets dan op een plek en op zo’n manier dat de atelierhouders, bewoners en omwonenden van DOAS er geen last van hebt

Dank je wel!

☮❤🕉️ ~ Liselotte

Yoga038 Update | Hartelijk Herfst!

Wat een flesje sesamolie, de wind en je maar niet kunnen concentreren in meditatie met elkaar te maken hebben? Nou, stiekem veel meer dan je denkt. Echt waar! 🙃

Het is namelijk herfst: het seizoen waar ik zelf nogal een haat-liefde verhouding mee heb. Of moet ik zeggen had? Want als yogini leef ik tegenwoordig natuurlijk helemaal in het nu en ben ik ook nog eens volledig onthecht van alle tegenstellingen in de natuur. En alles. Je weet wel. Maar vroeger had ik dus vrij veel moeite met de overgang van de zomer naar de herfst.

Ah, wie houd ik voor de gek? Dat heb ik nog steeds. Misschien jij ook wel.

De herfst is het seizoen van vata dosha, van verandering en beweging, van de elementen lucht en ether. Het wordt kouder (althans, als het goed is…), het waait meer en harder, en alles verandert – niet alleen buiten maar ook van binnen. Ik ervaar in de herfst altijd veel meer onrust, ik heb meer moeite om me te concentreren en voel me ook sneller spacey, duizelig en nerveus. Ik verlies me makkelijker in de oneindigheid van internet, ga structureel iets te laat naar bed en vind het sowieso wat lastiger om me te houden aan de tijden van de klok. Oftewel: ik kom vaker nét te laat.

Misschien geldt voor jou wel hetzelfde. Heb jij het ook snel koud? Ben je wat vergeetachtiger? Heb je superveel moeite om je te focussen in meditatie? Dan is ook jouw vata dosha wat uit balans. Heel logisch in dit seizoen, zélfs als je van nature maar weinig vata hebt. Gelukkig kun je wat uit balans is ook weer in balans brengen. Vata dosha is koud, beweeglijk en droog en dus heb je dit seizoen juist wat meer warmte, rust, stilte en vettigheid nodig. Om de onstuimige herfst een beetje relaxed door te komen, kun je de volgende dingen doen:

1. Blijf warm. – Eet warme dingen, zoals pap, soep en curry, gevuld met groenten uit de grond. Wortels, bieten en (zoete) aardappels bijvoorbeeld zijn supergoed voor vata. Drink ook thee van verse gember, draag warme kleren en bouw een nestje. Denk aan lekker cocoonen op de bank: dekens, een warme trui, dikke sokken, een kruik en een kop thee. Alles om jezelf kalm en warm te houden.

2. Masseer je onderrug. – Doe wat sesamolie in een flesje (wel de neutrale versie en niet die bruine olie voor in salades. Dat geeft van die vlekken, weet ik uit ervaring. 😁 ) en warm het flesje op in heet water. Masseer je onderrug, je billen en je stuitje met de warme olie. Dit stimuleert de aardende kwaliteiten van kapha en als kapha hoger wordt, gaat vata vanzelf omlaag. De dosha’s werken namelijk volgends de wet van de communicerende vaten. Handig.

3. Beweeg traag en wees stil. – Vata heeft de kwaliteiten van lucht (beweging) en ether (geluid), dus als je continu actief bent, staat te wiebelen en te friemelen, en heel veel en snel praat dan verhoog je daarmee je vata. Dus wees eens stil. Beweeg rustig, blijf langer in één houding staan -of zitten- en zoek in je yogabeoefening de herhaling op. Doe de komende tijd de vata verlagende serie van afgelopen week eens een paar dagen (of weken) achter elkaar elke dag. Blijf één minuut of langer in een houding staan en sluit af met anuloma viloma prānayāma en natuurlijk meditatie. Is de hele vata verlagende serie nog een stapje te ver voor je? Oefen dan bijvoorbeeld alleen de krijger en de boom, één minuut aan elke kant, doe daarna tien minuten (of langer) anuloma viloma prānayāma en ga dan mediteren. De oefeningen en prānayāma helpen je om je focus in de meditatie te versterken.

Lees je dit en denk je: Huh? Wat? Welke vata verlagende serie? Afgelopen week deden we deze serie in de les en kon je na afloop een printje meenemen waarop de hele serie staat uitgetekend. Heb je nog geen printje? Kom dan na je les even naar me toe, dan krijg je er alsnog één.

Wil je meer weten over de dosha’s vata, pitta en kapha? Houd dan de agenda goed in de gaten. In april volgend jaar geef ik een introductieworkshop over de dosha’s. Hierover volgt later meer informatie. Daarna is er op 18 mei 2019 een uitgebreide Ayurveda Immersion waarin Irina Verwer je leert hoe je de dosha’s in jezelf en bij anderen kunt herkennen en hoe je met yogahoudingen, voeding en kruiden de dosha’s kunt beïnvloeden om optimaal gezond en in balans te blijven. Superleuk!

En natuurlijk zijn er ook vóór die tijd er nog allemaal leuke en inspirerende workshops om aan mee te doen. Op dat vlak hoeft vata zich niet te vervelen. 😉

Hartelijk herfst allemaal. Stay warm!

☮❤🕉 ~ Liselotte

PS: Wil je de rest van de nieuwsbrief over het najaar ook lezen? Dat kan. Klik dan hier: Yoga038 Update | Herfst 2018

 

Workshop Yoga Anatomie // met Lisa Schuur

Yogadocent en fysiotherapeut Lisa Schuur komt terug naar Zwolle. Op zaterdag 20 oktober geeft ze de workshop Yoga Anatomie en Stretchmethodes. In deze workshop leer je meer over het bewegingsapparaat, de spieren, botten, gewrichten en fascie (bindweefsel). We kijken naar de wervelkolom, naar hoe onze botten zijn gebouwd en of er individuele verschillen zijn, en naar wat we hier mee kunnen.

Daarnaast worden er spiertechnieken doorgenomen om zo verdere verdieping te krijgen in je beoefening en/of om je leerlingen hierbij te ondersteunen. We onderzoeken hoe een spier werkt en kijken naar de locatie, de namen en de aanhechtingspunten van de belangrijkste spieren in relatie tot yoga. We oefenen met anatomie in vivo en krijgen antwoord op de vraag: welke spieren gebruiken we in welke asana’s? En hoe kunnen we deze beïnvloeden met PNF stretch technieken? Het doel is om na deze lesdag meer kennis te hebben over het bewegingsapparaat en meer inzicht te krijgen in de logica van de houdingen. De technieken die je leert zijn meteen toepasbaar na het volgen van deze workshop en kun je goed gebruiken tijdens je lessen of tijdens je eigen beoefening!

Lisa Schuur is fysiotherapeut en yoga- en anatomiedocent en is als docent verbonden aan de yogadocentenopleiding van Ron van der Post. De workshop Yoga Anatomie en Stretchmethodes is voor yogadocenten (in opleiding), voor mensen die al langere tijd (minimaal twee jaar) intensief met yoga bezig zijn en meer verdieping zoeken, en voor cursisten van Yoga038 die minimaal een jaar Dynamische Yoga beoefenen.

De workshop begint op zaterdag 20 oktober om 10:00 uur. We beginnen de dag met theorie. In de pauze staat er thee klaar en zijn er ook nootjes en fruit. Na de pauze is er een groepsopdracht en daarna volgt 2 à 2,5 uur praktijk. Aangeraden wordt om tijdens de pauze niet te zwaar te eten, omdat we in de middag met de āsana’s aan de slag gaan.

YOGA ANATOMIE EN STRETCHMETHODES

Datum: 20 oktober 2018

Tijd: 10:00 tot 16:00 uur

Lokatie: De Oude Ambachtsschool (DOAS), Mimosastraat 1V, Zwolle

Kosten: €65,00

Aanmelden: info@yoga038.nl | What’s App: 06-14549066

Blog #6 | Let’s Play

Spelen. Je grenzen verleggen. De wereld, en jezelf, eens van een andere kant bekijken. Er was op vrijdag 21 september geen betere manier te bedenken om de herfst te beginnen dan met de speelse en inspirerende yoga workshop van Ron van der Post. Het was even wennen misschien; een hele dag met yoga bezig zijn is toch net even anders dan één of twee keer in de week een les volgen. Maar wat was het leuk!

Door vooral veel -heel veel- te oefenen, en te spelen met houdingen als de handstand en het wiel, leerde Ron ons waarom we nou wérkelijk al die uitdagende oefeningen doen. Hij legde uit hoe je met de verschillende houdingen het sympatisch en het parasympatisch zenuwstelsel prikkelt en hoe de oefeningen inwerken op de verschillende stromen (prāna’s) van levensenergie (Prāna). Ook ging het over de logica achter allerlei klachten, over lagere en hogere intuïtie en over de drie aspecten van ons denkvermogen: de mind (het speculerende aspect), het ego (het beslissende aspect) en het intellect (het analyserende aspect). Natuurlijk ging het ook over meditatie en hoe je door te mediteren die monkey mind gaat beheersen en het intellect juist voedt. Tot slot leerden we meer over het belang van het hebben van een doel in je leven en de rol die yoga hierin kan spelen, als je daarvoor kiest.

In een serie voor de benen en het bekken, waarin we alle houdingen één minuut of langer aanhielden, en met afsluitend prānayama en meditatie konden we het geleerde direct in praktijk brengen.

Omdat eten voor iedereen even geleden was -yoga beoefen je immers op een lege maag- sloten we de dag af met een fijn, verwarmend soepje van Vegan Chef Stef.

Het was een fantastische dag. Iedereen die er was: bedankt voor je aanwezigheid, je aandacht, je inspanning en je positieve energie. En Ron, dank je wel voor je inspiratie en je wijze lessen. 💕

Namaste.
Liselotte

Yoga038 Update | September

Rust, stilte, inspirerende workshops en een nieuwe flyer: in de laatste nieuwsbrief lees je er alles over. 😊🎉 Je vindt ‘m in je inbox, spam of gewoon hier. Veel leesplezier! 🙏

https://mailchi.mp/d5b571c7927a/hoera-we-zijn-weer-begonnen

☮️❤️🕉️ ~ Liselotte

Blog #4 | Over nieuwe flyers en gratis proeflessen

Mijn nieuwe flyer is er en ik ben er superblij mee. Hij is lekker kleurrijk, gedrukt op houtvrij natuurkarton (🌳❤️ ) en is sinds kort overal in de stad te vinden. Ben jij ‘m al tegen gekomen?

(Bij In De Buurt bijvoorbeeld, of bij De Stadsbakker, De Buurvrouw, Hair2Day, Plato of Waanders – om maar wat fijne plekken te noemen. 😊 )

Als je een flyer hebt, bewaar ‘m dan goed want in de maand september kun je op vertoon ervan een gratis proefles yoga bij mij volgen. Of -als je als les van mij krijgt- gratis een introducé meenemen. Yay, gezellig! 😊

Flyer in de pocket? Mail me dan even op om je proefles af te spreken.

Geen flyer? (En geen tijd of zin om naar de stad te gaan om er één op te halen? 😉 ) Geen probleem. Voor €5,00 kun je altijd een yogales komen proberen.

Zie ik je binnenkort op de mat?

☮️💜🕉️ ~ Liselotte

Ayurveda Immersion // met Irina Verwer

Ben je al langer geïnteresseerd in Ayurveda, maar komt het er niet van je in deze levensfilosofie te verdiepen? Misschien heb je al meerdere boeken over Ayurveda gelezen, maar heb je het gevoel dat je weinig grip krijgt op de uitgebreide theorie? Of wil je weten wat nou precies het verschil is tussen dosa’s en dosha’s? Tijdens deze Ayurveda Immersion leer je er alles over!

Op zaterdag 18 mei kun je je een volle dag onderdompelen in de levensfilosofie die je helpt om keuzes te maken die echt bij jou passen. Je leert het verschil tussen de drie constitutietypes en je leert bij jezelf en je naasten de verhouding tussen pitta, kapha en vata te bepalen. Je leert wat de vorm en kleur van je tong zegt over je gezondheid, je leert welke voeding het meest geschikt is als je veel online bent en je leert welke kruiden het beste helpen bij voorjaarsvermoeidheid.

Daarnaast ontdek je hoe yogahoudingen de verschillende constitutietypes beïnvloeden, hoe en waarom je een Ayurvedisch zelfzorg-ritueel kunt uitvoeren en welke kruiden je spijsverteringsvuur optimaal laten branden. En je leert je hoe je de kennis uit de Ayurveda toe kunt passen op hectische werkdagen, tijdens lange reizen of wanneer je je in een emotionele achtbaan bevind. Bovendien word je door een serie yogahoudingen voor de dosha’s geleid en krijg je praktische adviezen mee, zodat je vol inspiratie nog beter voor jezelf kunt gaan zorgen!

OVER IRINA VERWER:

Irina is holistisch coach en yogadocente. Al ruim tien jaar geeft ze les in binnen- en buitenland. Ze schrijft voor het Yoga Magazine, schreef de yogische kookboeken ‘Kopstand in de Keuken’ en ‘Met een Snufje Yoga’, leidt retreats, workshops en masterclasses en ze geeft online lessen bij Ekhart Yoga.

Irina volgde wereldwijd docentenopleidingen in uiteenlopende stijlen – van yin tot vinyasa, van anusara tot ashtanga. Ook rondde ze diverse coachings-opleidingen en Ayurvedische opleidingen af. Sinds haar elfde verdiept ze zich in alles wat er over voeding te leren valt. Ze leest alles wat los of vast zit over mythes en filosofie. Daarnaast verdiepte Irina zich uitgebreid in kruidenleer, leefritmes, yoga voor vrouwen en tantra.

In haar workshops mengt Irina al haar kennis tot een heerlijke yoga-soep. Ze vertelt verhalen, geeft leef- en voedingsadviezen, stemt de oefeningen af op de seizoenen – maar vooral leert ze je om nog beter voor jezelf te zorgen.

Over Irina kun je meer lezen op haar website: www.irinaverwer.com.

AYURVEDA IMMERSION // YOGA AYURVEDA EN VOEDING

Waar: Yoga038, Mimosastraat 1 Zwolle

Wanneer: zaterdag 18 mei 2019

Tijd: 10.00 – 16.00 uur

Kosten: Early bird €75,00 | Vanaf 1 april: €99,00

Meer informatie en opgave: info@yoga038.nl

Mooncycle Workshop // met Irina Verwer

Zaterdag 24 november, 10:00 – 12:30 uur.

Alles verandert altijd. Om je heen, maar ook in je. Wanneer je een menstruatiecyclus hebt of had weet je dat als geen ander. Wil je leren hoe je te midden van alle veranderingen tijdens of na je cyclus het beste voor jezelf kunt zorgen? Dan is dit de perfecte workshop voor je.

Tijdens de Mooncycle Workshop leer je je te verbinden met je lijf en je cyclus. Je leert hoe yoga, Ayurveda en kennis over hormonen je kunnen ondersteunen in alle fasen van je leven. Je leert welke yogahoudingen helpen tegen buikkrampen en welke ademoefening je het beste kunt oefenen als je last van opvliegers hebt. Na afloop van deze workshop weet je welke voeding en kruiden het beste bij de verschillende fasen van je cyclus en, als je die hebt, bij je klachten passen.

Er is ruimte om al je vragen te stellen over je cyclus, over zwanger worden, over de overgang en over het voorkomen of verhelpen van menstruatieklachten, zoals PMS, buikkrampen of onregelmatige cycli. Ook word je tijdens de Mooncycle Workshop door een serie yogahoudingen geleid en krijg je volop praktische tips, zodat je vol inspiratie de yogastudio verlaat.

OVER IRINA

Irina Verwer is holistisch coach en yogadocente. Al ruim tien jaar geeft ze les in binnen- en buitenland. Ze schrijft voor het Yoga Magazine, schreef de yogische kookboeken ‘Kopstand in de Keuken’ en ‘Met een Snufje Yoga’, leidt retreats, workshops en masterclasses en ze geeft online lessen bij Ekhart Yoga.

Irina volgde wereldwijd docentenopleidingen in uiteenlopende stijlen – van yin tot vinyasa, van anusara tot ashtanga. Ook rondde ze diverse coachingsopleidingen en Ayurvedische opleidingen af.

Sinds haar elfde verdiept Irina zich in alles wat er over voeding te leren valt. Ze leest alles wat los of vast zit over mythes en filosofie. Daarnaast verdiepte Irina zich uitgebreid in kruidenleer, leefritmes, yoga voor vrouwen en tantra.

In haar workshops mengt Irina al haar kennis tot een heerlijke yoga-soep. Ze vertelt verhalen, geeft leef- en voedingsadviezen, stemt de oefeningen af op de seizoenen – maar vooral leert ze je om nog beter voor jezelf te zorgen.

Over Irina kun je meer lezen op haar website: www.irinaverwer.com.

Waar: Yoga038, | DOAS Mimosastraat 1, Zwolle

Wanneer: Zaterdag 24 november 2018

Tijd: 10.00 – 12.30 uur

Kosten: €35,00

Info en opgave: info@yoga038.nl